kinderen en jongeren tot 18 jaar
Voor kinderen, jeugd en het gezin kan PMT helpend zijn wanneer er emotionele, sociale of gedragsproblemen zijn. De PMT kan zowel individueel, in een groep of binnen het gezin worden ingezet.
Bijvoorbeeld door kinderen te leren hun bewegingen te reguleren, zich bewust te laten worden van hun eigen lichaam of stil te laten staan op welke manier er wordt en kan worden samengespeeld of samen opdrachten gedaan. Het voornaamste doel van PMT is dat er betekenis gegeven wordt aan het bewegend handelen van het kind.
Daarnaast kan PMT worden ingezet om handelingsadviezen te geven. Een PMT-er is geschoold om methodisch, gedrag en interacties, te observeren en terug te koppelen. In de PMT wordt dit bereikt door de omgeving te structureren en te beïnvloeden.
Er worden bewegingssituaties gecreëerd waarin het kind ervaringen zal opdoen en waaraan het zich kan ontwikkelen met behulp van de PMT'er. Door probleemsituaties aan den lijve te ondervinden en ermee te oefenen, leert het kind begrijpen welke effecten het eigen gedrag heeft en leert hij verantwoording te nemen voor zijn gedrag. Ook kan tijdens de PMT (samen met het kind) worden ontdekt welke houding, interventies en contextmanipulaties een kind lijken te helpen.